Saturday, February 7, 2015

کاخ سفید روز گذشته استراتژی امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد. در مقدمه این متن که به امضای اوباما است صحبت از «صبر و استقامت استراتژیک» می شود. در این مقدمه می خوانیم:« ما باید بپذیریم که یک استراتژی امنیت ملی هوشمند نباید صرفا متکی بر توان نظامی باشد. در حقیقت تلاش بلند مدت ما برای همکاری با سایر کشورها برای مقابله با ایدئولوژی و دلایل ریشه ای خشونت افراط گرایانه مهم تر از توان ما برای از میان بردن تروریست ها در میدان نبرد است.»

این رویکرد البته چیز جدیدی نیست. به عنوان مثال اوباما در ماه می سال ۲۰۱۴ در نطق خود در مراسم فارغ التحصیلی تعدادی از دانشجویان آکادمی ارتش آمریکا گفته بود که اکثر اشتباهات پرهزینه آمریکا از جنگ جهانی دوم تاکنون نه محصول خویشتن‌داری که نتیجه اشتیاق برای ماجراجویی نظامی بدون در نظر گرفتن عواقب آن بوده است. اظهار نظر اوباما به نوعی طعنه با بوش است.

سیاست خارجی اوباما قرابت نزدیکی با نظریات جوزف نای دارد. او در کتاب خود با عنوان «آینده قدرت» استدلال می کند که در دنیای امروز دیگر اتکای صرف به توان نظامی نتیجه‌بخش نیست و قدرت هوشمند باید ترکیبی از قدرت نرم و توان نظامی باشد. نای معتقد است که سیاست خارجی آمریکا از پایان جنگ سرد تاکنون عمدتا محدود به توان نظامی بوده است و به همین خاطر مقبولیت جهانی آمریکا به شدت کاهش یافته است.


منتقدان اوباما او را متهم به بی عملی درخصوص حوادثی از جمله دخالت نظامی روسیه در اوکراین، جنگ داخلی در سوریه و پرونده اتمی ایران می کنند. حالا تاکید اوباما بر صبر استراتژیک به مثابه یک برنامه از پیش تعیین شده نوعی پاسخ به این انتقادات است. اینکه این صبر استراتژیک منجر به نتیجه خواهد شد را باید صبر کرد و دید.

No comments:

Post a Comment