Tuesday, October 1, 2013

اتحادیه اروپا، قدرت درجه دوم؟!

سرمقاله اخیر آقای محمد قوچانی در مجله آسمان بحث های بسیاری را برانگیخت. فارغ از مسائل قابل بحث مطروحه در مطلب ایشان درخصوص حاکمیت یگانه-دوگانه اما ایشان ادعایی مطرح می کند که حیرت برانگیز است. در قسمتی از این سرمقاله ادعا می شود که اتحادیه اروپا قدرتی  «درجه دوم» در جهان است. ایشان می نویسد: واقعيت اين است كه اتحاديه اروپا هنوز يك قدرت درجه‌ي دوم است و با افزايش توان روسيه و كاهش قدرت غرب و بازگشت به جهان دوقطبي «آمريكا – انگليس» از يك سو و «روسيه – چين» از ديگر سو به تدريج اتحاديه اروپا به ويژه محور «آلمان – فرانسه» رو به افول خواهند رفت.»

اینکه آقای قوچانی با توجه به چه معیارهایی چنین ادعایی می کند مشخص نیست اما در روابط بین الملل برای مشخص کردن قدرت و ضعف، موئلفه های مشخصی چونان جمعیت، توان اقتصادی، توان نظامی، قدرت مانور سیاسی و مقبولیت بین المللی در نظر گرفته می شود. 

الان قصد ندارم به طور تحلیلی این ادعای آقای قوچانی را بررسی کنم چراکه چنین ادعای بدون پشتوانه ای به راحتی با استناد به آمار قابل رد است بنابراین صرفا کمی آمار در مورد اتحادیه اروپا را می نویسم تا مشخص شود که آیا اتحادیه اروپا قدرتی درجه دوم است یا جزو قدرت های طراز اول جهان محسوب می شود. 

جمعیت: بنابر آمار مربوط به سال ۲۰۱۲، اتحادیه اروپا با دربرگرفتن بیش از پانصد و شش میلیون جمعیت و ٪۷ درصد از جمعیت کل جهان، پس از چین و هندوستان در رتبه سوم قرار می گیرد و پس از آن ایالات متحده با جمعیت کمی بیش از سیصد و پانزده میلیون در رتبه چهارم قرار دارد. جمعیت روسیه کمی بیش از صد و چهل و سه میلیون است.

برای دسترسی به آمار مربوط به جمعیت اتحادیه اروپا به این سایت بروید.
آمار مربوط به جمعیت کشورهای مختلف جهان را می توانید در ویکیپدیا بیابید.

توان اقتصادی: GDP یکی از رایج ترین شاخص ها برای محاسبه توان اقتصادی است. بنا بر آمار سال ۲۰۱۲، اتحادیه اروپا با جی. دی. پی ۱۶.۶۴۱ تریلیون دلار در مکان نخست قرار گرفت و پس از آن ایالات متحده با ۱۵.۶۸۴ در مکان دوم قرار دارد. در مکان سوم چین می ایستد که جی. دی پی اش تنها ۸.۲۲۷ تریلیون دلار است. 

اطلاعات کامل در خصوص وضعیت اقتصادی اتحادیه اروپا را می توانید در اینجا و اطلاعات مقایسه ای درباره کشورهای مختلف جهان را در اینجا به دست آورید. 
عکس زیر آمار مربوط به جی. دی. پی ده کشور اول جهان را نشان می دهد.


توان نظامی: بدون شک ایالات متحده قدرت بلامنازع نظامی جهان است. این کشور در سال ۲۰۱۲ بیش از ۶۸۲ بیلیون دلار را صرف مسائل نظامی کرده است که چیزی در حدود ۴.۷٪ جی. دی. پی آنرا تشکیل می دهد. پس از آمریکا اتحادیه اروپا قرار دارد که چیزی در حدود ۲۸۶ بیلیون دلار را صرف مسائل نظامی کرده است که ۱.۷٪ جی. دی. پی آنرا تشکیل می دهد. چین و روسیه در رده های سوم و چهارم قرار می گیرند.

اطلاعات مربوط به توان نظامی اتحادیه اروپا را از اینجا و اطلاعات مقایسه ای در خصوص کشورهای مختلف جهان را از اینجا و اینجا به دست آورید.

توان سیاسی: اگرچه کشورهای عضو اتحادیه اروپا همگی در یک سطح قرار ندارند اما بدون شک مجموعه ۲۸ کشور در کنار یکدیگر قدرت سیاسی بی نظیری را پیدا می کند. و از همه مهمتر اینکه انگلیس و فرانسه به عنوان دو عضو مهم این اتحادیه از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل برخوردارند.

مقبولیت جهانی: برای بررسی کردن میزان مقبولیت جهانی کشور ها موئلفه های بسیاری را می توان در نظر گرفت اما یکی از مسائلی که می تواند منجر به نقش چهره ای مثبت در افکار عمومی جهانی شود میزان کمک های مالی ای است که توسط یک کشور یا مجموعه ای از کشورها صورت می گیرد. اتحادیه اروپا با صرف بیش از ۵۳ بیلیون یورو در سال بزرگ ترین اعطا کننده کمک های مالی به کشورهای فقیر جهان است. این کمک های مالی انسان دوستانه که از مالیات شهروندان این اتحادیه پرداخت می شود قطعا منجر به نفوذ سیاسی این اتحادیه در جهان و افزایش مقبولیت و مشروعیت جهانی آن خواهد شد.
اطلاعات مربوط به این موضوع را در این سایت بیابید.

چنانکه گذشت اتحادیه اروپا به لحاظ جمعیت در رتبه سوم جهان قرار می گیرد. به لحاظ اقتصادی و با درنظر گرفتن جی. دی. پی، بزرگترین قدرت اقتصادی جهان است. به لحاظ نظامی پس از ایالات متحده در رتبه دوم رده بندی جهانی قرار می گیرد. همچنین بزرگترین اعطا کننده کمک های مالی به کشورهای فقیر است و دو کشور عضو این اتحادیه از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل برخوردارند. حال با توجه به این شاخصه ها چگونه می توان ادعا کرد که این اتحادیه قدرتی درجه دوم در جهان است؟ محمد قوچانی یکی از بهترین روزنامه نگاران ایران است و معمولا نوشته های اش از تاثیرگذاری بالایی برخوردارند بنابراین از روزنامه نگاری در این سطح انتظار می رود تا دقیق تر در خصوص مسائل اظهار نظر کند و از ارائه ادعاهای بدون مدرک و ناصحیح اجتناب ورزد. 





No comments:

Post a Comment