Saturday, August 4, 2012

سفر به سوریه و بی مسئولیتی حکومت درقبال جان شهروندان



رسانه های داخل ایران امروز (یکشنبه) گزارش دادند که یک اتوبوس حامل 48 زائر ایرانی توسط نیروهای مخالف بشار اسد در دمشق ربوده شد. +

فرض را بر این می گیرم که این ادعا صحت داشته و این 48 نفر افراد معمولی هستند که به قصد زیارت راهی سوره شده اند. در اینجا این سوال پیش میاید که آیا حکومتی که در قبال جان شهروندان خود احساس مسئولیت می کند اجازه می دهد که مردم برای زیارت وارد یک منطقه جنگی بشوند؟

اکنون بیش از یک سال است که نبردی سنگین در سوریه بین نیروهای دولتی و مخالفان در جریان است و تاکنون چندین هزار نفر نیز جان خود را از دست داده اند. اگرچه مخالفان حکومت بشار اعتراضات خود را مسالمت آمیز آغاز کردند اما در پی سرکوب بی رحمانه اعتراضات توسط حکومت رفته رفته دست به سلاح بردند و می توان گفت که چند ماهی است سوریه به نوعی درگیر یک جنگ داخلی تمام عیار است.

در این شرایط هر حکومتی قاعدتا برای تامین امنیت و حفظ جان شهروندان خود جلوی هرگونه سفر غیر ضروری به این کشور را خواهد گرفت اما بنا بر اخبار حکومت ایران تنها سفر زمینی به سوریه را ممنوع کرد و سفر هوایی کماکان در جریان است. رئیس پلیس گذرنامه ایران در این زمینه گفت که امنیت کسانی که به صورت هوایی و در غالب کاروان های حج و زیارت به سوریه بروند تامین خواهد شد! + که اتفاق امروز نشان داد که تامین امنیتی وجود ندارد.

پیش از این چندین نفر از اتباع ایران توسط مخالفان حکومت سوریه بازداشت (ربوده) شده بودند. اگرچه نیروهای مخالف بشار اسد مطرح کردند که این افراد نظامیانی بودند که به قصد کمک به ارتش سوریه و برای سرکوب اعتراضات به این کشور سفر کرده بودند اما مقامات ایرانی این ادعا را شدیدا تکذیب کرده و گفتند که آنها زائران معمولی بودند.

 هرچند پی بردن به واقعیت مسئله و اینکه آیا این افراد نظامی بودند یا زائران غیر نظامی دشوار است اما این سوال پیش روی مقامات ایران قرار دارد که چگونه با وجود اینکه اتفاقات گذشته نشان داده است که زائران! ایرانی امنیت نداشته و حکومت بشار اسد به هیچ عنوان کنترل اوضاع را در دست ندارد چگونه و با چه منطقی کماکان اجازه سفر به سوریه را می دهند؟ این اقدام حکومت ایران و عدم جلوگیری از هرگونه سفر به سوریه بیانگر بی مسئولیتی ماقامات حکومتی نسبت به جان شهروندان است.

اگرچه حکومت ایران سفر به سوریه را کاملا ممنوع نکرده است اما به شخصه بعید می دانم که هیچ عقل سلیمی در چنین شرایطی جان خود را در دست بگیرد و به قصد زیارت پا به یک منطه جنگی بگذارد اما به هر حال امیدوارم که اتفاق ناگواری برای‌شان نیفتد. به هرحال باید صبر کرد تا اطلاعات جدیدی درباره هویت این افراد منتشر شود.

No comments:

Post a Comment